Çalışma AlanlarımTakıntı ve Saplantılar (Obsesif ve Konpulsif Bozukluk OKB)

Şubat 22, 2021by admin0

Toplumun %2’sinde görülen Takıntı ve Saplantılar (Obsesif ve Konpulsif Bozukluk OKB), insanların çevrelerindeki kişilerle sorun yaşamasına neden olur. Her insanda normal seviyede olan durumlar takıntılı insanlar çok yüksek seviyededir. Takıntı sahibi olanlar yaptıklarının saçma olduğunu aslında biliyorlar. Ancak takıntılarını devamlı yapmaları gerektiğine dair bir hisse sahip olduklarından dolayı işin içinden çıkamazlar.

Obsesyon; takıntılar veya saplantılar olarak çevrilir. Obsesif davranışlar irade dışından gelir. Sıkıntı vericidirler. Tedirgin eden bu düşünceler bilinçli bir şekilde uzaklaştırılmaz. Tekrar tekrar edilen hayaller, düşünceler, dürtüler ve fikirlerden oluşur.

Kompılsiyon; Zorlantılar olarak çevrilmektedir. Zihinsel eylemler ve davranışlar tekrar eder. Obsesyonla birlikte gelişen sıkıntıları, korkuları azaltmak veya önüne geçmek için kompılsiyonlar geliştirilir. Kompılsiyon, düşüncelere karşı alınan bir tedbir mahiyetindedir. Amaçladıkları şeylerde mantıksal bir kurgu olmayan kompılsiyonlar genelde çok abartılıdır.

Takıntı ve Saplantı Türleri

Çeşitli nedenlere bağlı olarak gelişen takıntılar ve saplantılar vardır. En çok görülen Obsesif ve Konpulsif Bozukluk türleri şunlardır;

• Temizlikle ilgili obsesyonlar ve kompulsiyonlar
  • Şüphe ile ilgili obsesyonlar ve kompulsiyonlar
  • Zarar verme ve saldırganlıkla alakalı obsesyonlar ve kompulsiyonlar
  • Dini konulardaki obsesyonlar ve kompulsiyonlar
  • Sayma ile ilgili obsesyonlar ve kompulsiyonlar

Toplumun %2’sinde görülen Takıntı ve Saplantılar insanların çevrelerindeki kişilerle sorun yaşamasına neden olur.

Takıntı ve Saplantılar Nedenleri?

Psikolojik veya biyolojik nedenlerle obsesifkompulsif bozukluk oluşabiliyor. İlaçla tedavi edilenler olduğu gibi tedaviye edilemeyenler de vardır. İlaçla tedavi edilemeyenlerin psikolojik olduğunu söyleyebiliriz. İlaç kullanılarak daha kısa sürede atlatılan takıntı ve saplantıların biyolojik olduğu tespit edilmiştir. Uzun yıllar ilaç kullandığı halde takıntılarında ve saplantılarına değişme olmayanlar mevcuttur. İşte bu noktada durumun psikolojik nedenlere bağlı olduğunu söyleyebiliriz. Her takıntı ve saplantının kaynağı olan psikolojik durum farklı olabilir. Dinamik, psikososyal, bilişsel, varoluşsal veya davranışsal nedenler bozuklukların kaynağı olabilir.

Obsesif ve Konpulsif Bozuklukların Tedavisi

Hayatı çok olumsuz olarak etkileyen takıntı ve Saplantılar (Obsesif ve Konpulsif Bozukluk OKB) kendi kendine asla geçmez. Mutlaka tedavi edilmelidir. Tedavi için ne kadar erken başvurulursa o kadar çabuk kurtulma ihtimali söz konusu olur. Sorunların çözümünde iki tedavi çeşidi uygulanır; Psikoterapi ve ilaç tedavisi. Her iki tedaviden de olumlu sonuçlar alınıyor. Çocuklarda ve yetişkinlerde farklı yöntemler uygulanabilir. Uzman Psikolog Ali Eren Yıldız, uyguladığı tedavi yöntemleriyle başarılı sonuçlar almaktadır.