GenelSaç Koparma Hastalığı (Trikotillomani) Nedir?

Mayıs 2, 2022by admin

Saç koparma hastalığı nedir? Trikotillomani yani kalk içinde saç koparma hastalığı diye bilinen bu hastalık bir psikiyatrik hastalıktır. Kişilerin stres anında ya da sonrasında saç tellerini tekrarlayıcı bir şekilde koparma hastalığıdır. Genellikle saç koparma olsa da bazı kişilerde bu kaş, kirpik ya da diğer tüy ve kılların koparılması da olabilmektedir.  Bu kişilerde saçlarını yolmadıkları sürece stres altında kalır ve sakinleşmeleri zorlaşmaktadır fakat saçlarını yolduklarında odaklanma ve sakinleşmeleri daha kolay olmaktadır. Bu psikolojik rahatsızlık toplumun %1-2 oranında görülmektedir. Bu saç koparma rahatsızlığı uzun süre tedavi edilmediği sürece saçlarda kelleşme hatta ileri boyutta devam ettiğinde saç köklerinde iltihaplanma gibi problemler görülebilmektedir.

Saç Koparma Hastalığı

Saç Koparma Hastalığı Neden Olur?

Saç yolma hastalığının nedeni klinikler tarafından bulunamamıştır. Bu sebepten dolayı psikolojik rahatsızlığının nedeni bilinmemektedir.  Saç yolma hastalığının araştırmalara göre alt yapısında genetik yapının yattığı fark edilmiştir.  Birinci derece yakınlarda benzer semptomların görüldüğü kişilerde saç yolma hastalığının kişide bulunma riski vardır.  Saç yolma hastalığı genellikle ergenlik döneminde ortaya çıkan bir psikolojik rahatsızlıktır.  Çoğunlukla 10-13 yaş arasında daha fazla görülen bir hastalık olmaktadır.

Saç Koparma Hastalığı

Kişiler bazen saç yolmasını istemeden ve farkında olmadan yapabilmektedir. Bu durumda kalabalık bir ortamda farkında olmadan yapan kişiler yaptıklarını fark ettiklerinde farklı durumlarla yani utanma gibi durumlarla birleşip stres oranı artabilmektedir ve kontrol altına alması daha da zorlaşabilmektedir. Özellikle son zamanlarda uygulanan farklı teknik ve yöntemler sayesinde saç yolma hastalığının etkili bir seviyede tedavi edildiğini rahatlıkla ifade edebiliriz. Burada hangi teknik ve yöntemin tercih edileceği husus tamamıyla hastalığının genel seyri belirlemektedir.

Saç Koparma Hastalığı

Saç Yolma Hastalığı Tedavisinde Neler Yapılır?

Saç koparma hastalığının tedavisinde genel olarak bilişsel psikoterapiler veya ilaç ile tedaviler uygulanmaktadır.  Uygulanacak tedavi şekli hastanın psikolojik hastalığının şiddetine göre değişebilmekte ve ona göre karar verilmektedir.  Terapi olarak davranış düzeltme terapisi uygulanmaktadır. Psikolojik tedavisi etki etmediği ya da tam olarak istenilen sonuç alınamadığı zamanlarda ilaç tedavisine başvurulur.  Bu durumlarda genellikle antidepresan ve antipsikotiklerden yararlanılır. Saç yolma hastalığı gündeme geldiği zaman mutlaka tedavi edilmesi şart olan bir rahatsızlık karşımıza çıkmaktadır.