Çalışma AlanlarımKişilik Bozuklukları

Mart 3, 2021by admin0

Genç yetişkinlik ve ergenlik dönemlerinde sıklıkla rastladığımız kişilik bozuklukları, kişinin çevresini algılama biçiminde ve ilişkilerinde görülen rahatsızlıktır. Rahatsız olan kişilerin çevresini algılamasında, insanlara kaşı duyduğu hislerde ve düşünme tarzında sorunlar bulunur. Aniden duygu durum değişikliği yaşayabilirler. Hayatta üstlendikleri sorumlulukları, rolleri hakkında ve nasıl birisi olduklarına dair karasız düşüncelere sahiptirler.

Kişilik bozukluğu olan kişilerin değerleri ve ilgi alanları çok çabuk değişecektir. Genellikle onlara göre olaylar ya çok kötüdür ya da çok iyidir. Çok iyi ve çok kötü görmeye meyilli olduklarını görüyoruz. İnsanlar hakkındaki kararlarını çok hızlı değiştirebilirler. Örneğin bugün arkadaşı olduğunuz kişilik bozukluğuna sahip kişinin yarın düşmanı olabilirsiniz. Bu sizin hareketlerinizdeki farklılıktan değil onların bakışından kaynaklanacaktır.

Kişilik Bozuklukları Belirtileri

Sosyal hayatta kararsız ve istikrarsız ilişkilere sahip olan kişilik bozukluğu yaşayan hastalarda görülen bazı belirtiler var. Belirtilerin en çok görülenleri şunlardır;

• Terk edilmekten kaçınan tavırlar sergilerler. Çabuk yakınlık kurar veya kendini terk edeceğini düşündüğü kişiyi önce kendi terk eder.
  • Çok aşırı sevme veya nefret etme gibi aşırı uçlarda duygular beslerler
  • Çeşitli nedenlerle kendilerine zarar verirler
  • Fazla ve dengesiz yeme, mantıksız harcamalar yapma, dikkatsiz araba kullanma, aşırı cinsel meyillerin olması gibi dürtüsel hareketler sergilemektedirler
  • İntihara yeltenme ve tekrarlayan intihar girişimleri
  • Öfke kontrol problemleri yaşamaları
  • Devamlı surette kendini boşlukta hissederler
  • Ani ve yoğun duygudurum değişimleri yaşarlar. Duygudurum değişikliği birkaç saat ile birkaç gün arasında gerçekleşecektir.
  • Şüpheci davranma, insanlara güven duymama, niyetlerini sorgulama hallerine sahiptirler.

Kişilik Bozuklukları Nasıl Tedavi Edilir?

Eskiden kişilik bozukluklarını tedavi etmek oldukça zordu. Elde edilen veriler ve bilgiler ışığında yapılan çalışmalar sayesinde artık kişilik bozukluklarını iyileştirmek zor değildir. Yeni tedavi yöntemleri sayesinde kişinin hayatının olumsuz etkileyen ve kalitesini düşüren belirtileri hafifletmek ve azaltmak mümkün oluyor.

Temel tedavi yöntemi psikoterapidir. Psikolog, kişilik bozuklukları bulunan kişiyle yapacağı görüşme sonrasında tedavi sürecini belirler. Konuşma terapisinde yapılan görüşmelerinin hedefi; kişinin durumunu fark etmesidir. Farkında olduktan sonra ilişkileri geliştirme konusunda yardımcı olunur. Bireysel ve grup terapileri gibi çeşitli psikoterapi türleri vardır. Güven sorunu yaşayan hastanın uzmana güvenmesi çok önemli olacaktır. Hastalarının güvenini elde etmiş Psikolog Ali Eren Yıldız, kişilik bozuklukları konusunda markadır.