Çalışma AlanlarımKaygı Bozuklukları

Mart 11, 2021by admin0

Kaygı Bozuklukları

İnsan çeşitli duygularla donatılmıştır. Duyguların bazıları pozitif etkilerken bazıları negatif etkilemektedir. Kaygı duygusu insanın bedenini ve psikolojisini olumsuz etkilemektedir. Endişeli düşünceler nedeniyle meydana gelen gerginlik hissinin ardından eşlik eden kan basıncındaki artışla kendini belli etmektedir. Kaygı Bozuklukları bedende çeşitli değişimlere neden olmaktadır.

Normal seviyelerde olduğu müddetçe kaygı normal bir tepkidir. Arttığında ve insanın normal hayat seyrini değiştirdiğinde probleme dönüşür. Anksiyete bozukluğu, gerginlik, korku, aşırı düzeydeki endişe nedeniyle ortaya çıkan rahatsızlıktır. Kontrol altına alınmadığında ve tedavi edilmediğinde ciddi sorunlara neden olabilir. İştah problemleri, kabus ve gece terörü gibi uyku sorunları gibi olumsuzluklara neden olan kaygı bozukluğu zamanla yaşamın düzenini olumsuz yönde etkileyecektir.

Kaygı Bozuklukları Türleri

Her kişide kaygı bozukluğu aynı şekilde kendini göstermez. En sık görülen sorunlar panik bozukluk, sosyal fobi, travma sonrası stres bozukluğu, performans kaygısıdır. Toplumda görülen çeşitlerini artırmak ve eklemek mümkündür.

Panik Atak; kuvvetli endişe ve korku hissetmeye neden olan bir rahatsızlıktır. Hayati bir durum içermez. Ancak şiddetli olması durumunda kişi kendinin kalp krizi geçirdiğini veya felç olduğunu düşünebilir. Düşüncesi yoğunlaştıkça kalp atışlarının ve nabzın yükseldiği görülmektedir.

Kaygı Bozuklukları

Travma sonrası stres bozukluğu; yaşanılan travmatik olaylardan sonra bedenin gösterdiği tepkiler ve hissedilen korkulardan dolayı oluşan rahatsızlıktır. Travmatik olay tekrar hatırlandığından yeniden yaşandığı hissi oluşur. Uykusuzluk ve bedendeki ağrılar travma sonrası stres bozukluğunun belirtileridir.

Sosyal fobi; toplum içine çıkamama, kalabalık ortamlarda küçük düşürülme korkusundan kaynaklanan rahatsızlıktır. Rahatsızlığa maruz kalan kişiler kalabalık ortamda yemek yemekten, yüksek sesle konuşmaktan çekinirler.

Performans kaygısı; toplum önünde yapılan etkinliklere katılmak ve performans sergilemekten dolayı duyulan kaygıdır. İş görüşmesine gitmek, sunum veya konuşma yapmak gibi toplum önünde sergilenen performanslar kaygıyı tetikleyecektir.

Kaygı Bozukluğu Tedavisi Nasıl Yapılır?

Psikoterapi veya ilaç kullanılarak tedavi edilir. Uzman, kaygı bozuklukları (Panik Bozukluk, Travma Sonrası Stres Bozukluğu, Sosyal Fobi, Performans Kaygısı) tedavisini türüne ve seviyesine göre belirler. İlaç tedavisi ileri seviyelerde kullanılır. Bazı durumlarda ilaç ve psikoterapinin birlikte kullanılması gerekebilir. Psikolog Ali Eren Yıldız, kaygı bozukluklarının teşhis ve tedavisi konusunda oldukça ünlüdür. Başarılı tedavileri isminin ünlenmesini sağlamaktadır.